Ik heb de opleiding storypractitioner gevolgd. Waarom? Ik stond op een kruispunt. Ik had inmiddels ruim 25 jaar werkervaring in de marketing en communicatie. Wilde van baan wisselen en zocht een opleiding waardoor ik me als senior professional nog meer kon onderscheiden. Geen dertien in een dozijn zeg maar. Ik was al fan van de denkwijze van Steven van Belleghem over conversation company’s. Dit gaat over het conversatiepotentieel van organisaties: “maak verhalen die mensen verder kunnen vertellen”. Dat sluit ook aan bij de golden circle van Sinek (mijn andere held) waar we uitgaan van de why, waarom we iets doen of juist niet doen. Dus toen ik de unieke opleiding voor storypractitioner zag die de mogelijkheid bood om officieel opgeleid te worden tot chief storytelling officer, wist ik: ja dat wil ik.
In de business storytelling methode die hierbij centraal stond leerde ik alle handvatten en theoretische onderbouwing. Deze inzichten kon ik direct toepassen in mijn werk met verschillende storytellinginterventies. Dit om verhalen goed begrijpelijk te maken. Ik heb tijdens de opleiding veel geleerd. Bv hoe je persoonlijke verhalen kunt inzetten in alle fasen van een veranderproces of project, zodat er een gemeenschappelijke taal ontstaat. Eigenlijk heb ik mijn werkwijze opnieuw uitgevonden, er een nieuwe dimensie aan toegevoegd.
De meerwaarde van Chief Storyteller is de combinatie van luisteren, advies en schrijven. Iemand aan tafel die je vertrouwt, echt luistert, naar jou én je collega’s, het snapt, adviseert en de visie direct vertaalt in een verhaal. Een verhaal die mensen in beweging brengt. Dat is de power van een Chief Storyteller. Iedereen heeft een verhaal. Wat is jouw verhaal?